Peter Dekens - Projectomschrijving

Peter Dekens
Touch

Project: Touch
Fotograaf: Peter Dekens
Medium: Leporello

Touch is een indringend fotoverslag over Stijn, een blindgeboren jongen van 23. Hij woont in een bescheiden appartement ergens in de grootstad. Dit is de enige plek ter wereld waar hij zich volledig vrij kan bewegen. De tafel, het keukenblok en het bed vormen geen obstakels voor hem, maar vormen referentiepunten wanneer hij zich verplaatst. De kleine ruimte beperkt Stijn niet. Integendeel, ze geeft hem meer vrijheid.

De trage overgang van schemer naar totale duisternis tijdens de korte winterdagen gaat helemaal aan Stijn voorbij. Hoe donkerder het wordt, hoe moeilijker de fotograaf zijn weg kan vinden in het appartement. Stijn heeft het licht niet nodig en daarom laat de fotograaf het licht voor wat het is. Zo voelt hij zich opgenomen in de leefwereld van Stijn.

De publicatie ‘Touch’ bestaat uit een leporello die eenzijdig is bedrukt met aaneengeschakelde foto’s die zich niets lijken aan te trekken van de afmetingen en de vouwwijze van het boek. Hierdoor wordt de desoriëntatie van zowel de fotograaf als van Stijn op een natuurlijke wijze voelbaar gemaakt. De publicatie laat op een ontroerende manier de intieme en betrokken vertrouwensband zien tussen de fotograaf en de gefotografeerde, en maakt de lezer deelgenoot van de wereld, maar vooral van de bijzondere levenskracht van Stijn.

-------------

Project: Touch
Photographer: Peter Dekens
Medium: Leporello 

Touch is a compelling photo report of Stijn, a young man of 23 years old, born blind. He lives in a modest apartment somewhere in the city. This is the only place in the world where he can move so freely. The table, the chairs, the kitchen and the bed aren't obstacles for him. On the contrary, as part of his territory, they also guide him through it. He knows this space inside out. It may be small and limited, but Stijn is not. In fact it's quite the opposite.

During the short winter days, there is a slow transition from twilight into total darkness in Stijn's apartment. The darker it gets, the harder it is for me to find my way around. Stijn feels no burden of darkness. He doesn't need light and because of this, I leave the light for what it is.
The publication ‘Touch’ is an accordion book, printed one-sided. The photos don’t end where the pages do but continue onto the next as they see fit, linked together with no regard for customary measurements. Because of this, not only Stijn’s disorientation becomes tangible, but also the photographer’s.

The publication shows the bond and trusting relationship between the photographer and his subject. ‘Touch’ allows the reader to be part of Stijn’s universe and to be a close witness to his exceptional spirit.

Back to Top